Голова Асоціації кіноіндустрії України Дмитро Суханов розповів про важливість “Монтажної лабораторії” для українського кінопроцесу

Голова Асоціації кіноіндустрії України Дмитро Суханов багато уваги приділяє розвитку професійної кіноосвіти в Україні та вдосконаленню українських фахівців. У 2019 році Дмитро брав участь у «Монтажній лабораторії», яку тоді підтримали в Держкіно України, як продюсер фільму «Мої думки тихі».

Поговорили про те, чому лабораторія важлива для України.

— Чому Асоціація третій рік поспіль підтримує проєкт?

Бо цей інструмент реально допомагає дотягнути українські авторські фільми до європейського рівня, таких системних інструментів дуже мало в Україні. Продюсери та режисери самостійно по всій Європі шукають такі лабораторії та можливості або самостійно наймають консультантів із відеомонтажу. Але такого, щоб до нас приїхали на кілька днів фахівці світового рівня, немає. Тому лабораторія унікальна за співвідношенням доступності та можливості поліпшити фільм і «дотягнути» його до рівня західної ментальності. Адже в середині країни це важко зрозуміти. Не треба забувати, що ми допомагаємо фільмам, які можуть не мати бюджету на те, щоб їздити європейськими лабораторіями. Тому що завдяки Українському культурному фонду (або Держкіно) з року в рік лабораторія безкоштовна для учасників. І це теж велика можливість для українських фільмів, які мають бажання кудись поїхати і там «полікувати» свій монтаж. Скажімо, у Франції чи Америці, але це коштує чималих грошей.

— Ви й самі були учасником «Монтажної лабораторії» як продюсер фільму «Мої думки тихі». Це був найперший воркшоп за фінансової підтримки Держкіно в березні 2019 року. Чим тоді участь у монтажній лабораторії допомогла фільму? Які інновації в монтажі принесла?

Для фільму «Мої думки тихі» це був дійсно важливий етап доопрацювання монтажу, бо саме тоди ми вперлися в складні рішення. Спочатку Антоніо (Лукіч, режисер фільму прим.) монтував фільм 4 місяці, потім Олександр Чорний 2 місяці. Коли люди багато часу працюють із матеріалом, свіжий погляд людей, які, можливо, мають ще більш високий рівень професіоналізму, ніж авторська група, безумовно допомагає побачити речі з такого боку, який важко помітити самим. Класно, що це була дворівнева оцінка фільму. Спочатку історію оцінювали з погляду цілісності. Чи вдалося її розповісти, розглядали з погляду маркетингу й перспективності фестивалю. А по-друге, вже інструментально розбираючи склейки, монтажні сцени тощо. Чудово, що можна побачити проблему в різних масштабах.

— Багато учасників відзначали, що важливо було отримати відгук людини, яка подивиться на проєкт свіжим поглядом. У нашому випадку це іноземний фахівець високого класу. А чи можливо в майбутньому створювати такі лабораторії з українськими фахівцями? Або індустрія ще настільки вузька, що мало хто наважиться на конструктивну критику?

Справа не тільки в тому, що це іноземний фахівець класу А. Не в тому, що в нас вони погані, а там хороші, а в тому, що ментальність у нас інша, трошки культурні коди різні. Авторські фільми зазвичай націлені на перемогу або хоча б на участь у фестивалях класу А. Там відбірники носії не української культури й не української ментальності. Тому, на мій погляд, те, що фільм проходить через докторинг монтажної лабораторії саме іноземних фахівців, допомагає. Це ніби тестовий показ фільму перед людьми, які могли би бути відбірниками класу А. Українські фахівці, якого б високого рівня не були, на пальцях руки можна перерахувати, коли когось із них запрошували в журі фестивалю класу А. І я вважаю, що питання не в кваліфікації, а саме в тому, що ментальність інша. Найкращий режисер, фахівець, кінокритик в Україні буде сприймати кіно по-іншому, ніж це буде робити режисер, кінокритик, продюсер, сейлз-агент із Франції або Великої Британії. Тому якраз те, що ми демонструємо фільм для носіїв іншої культури та іншої ментальності, є найбільш цінним. Й українські фахівці навіть найвищого рівня не зможуть цього дати. 


«Монтажну лабораторію в Україні» проводили First Cut lab. Вона відбулася за підтримки Українського культурного фонду. Асоціація кіноіндустрії України є партнером.

Про нас

Асоціація кіноіндустрії України – фахова неприбуткова громадська спілка, що представляє інтереси галузі виробництва аудіовізуального контенту України.

Останні новини

Слідкуй у facebook